E10 benzin: ezekbe az autókba jobb, ha nem tankoljuk

 

Tavaly januárban a hazai benzinkutak áttértek az E5-ről az E10-es 95-ös benzin forgalmazására. Ez azt jelenti, hogy ettől kezdve a benzin kétszer annyi biokomponenst is tartalmazhat, mint korábban.

​​​​​​​

De mit is jelent ez pontosan, és igaz-e az állítás, hogy bizonyos autók számára káros lehet az E10 üzemanyag használata? Ebben a cikkben ezeknek a kérdéseknek jártunk utána.

Mi az az E10-es benzin?

Az E10-es jelzésű benzin egy legfeljebb 10 térfogatszázalék biokomponens-tartalommal rendelkező üzemanyag, melynek összetétele a kötelezően betartandó MSZ EN228 motorbenzin szabványnak felel meg.

A legfeljebb 10 százalékos bioarányt az olajtársaságok bioetanol (etil-alkohol), valamint bioetanolból előállított ETBE (etil-tercier-butil-éter) használatával érik el.

A váltás oka, hogy az E10 a korábban használt E5-nél jóval környezetkímélőbb megoldást jelent. A megújuló energiának számító bioetanol égése során ugyanis olyan szén-dioxid szabadul fel, melyet az előállításhoz használt növény már a légkörből korábban megkötött.

Ennek a komponensnek az égetése ilyen módon nagyjából 60-70 százalékkal kevesebb szén-dioxid kibocsátással jár, mint a nem megújuló forrásból származó, kőolaj-alapú benziné.

A bioetanol iránti megnövekedett kereslet Magyarország számára ezen felül is kedvező, a földrajzi adottságok és a mezőgazdaságunk miatt, hiszen például a takarmánykukorica felhasználásával jelentős mennyiségű bioetanol készíthető.

Miért félnek az autósok az E10-től?

Az E10-es benzintől a legtöbb sofőr megnövelt alkoholtartalma miatt tart. A híresztelések szerint ugyanis az üzemanyag összetételének köszönhetően idővel szétroncsolja az üzemanyagrendszer gumitömítéseit és gumivezetékeit, továbbá korrozív hatásának köszönhetően bizonyos acél és alumínium alkatrészekben is kárt tehet.

A félelem egyébként nem teljesen alaptalan, hiszen az E10-es benzint csak azon járművek esetében érdemes használni, melyeknél a gyártó megerősítette, hogy a magas biokomponens tartalmú üzemanyag nem tesz kárt a motorban.

A legtöbb autógyártó azonban azt mondja, nincs ok az aggodalomra, különösen a 15 évnél fiatalabb autók esetében, hiszen ezeket már többségükben úgy tervezték, hogy kompatibilisek legyenek az E10-es benzinnel.

Ha gépkocsink használati utasítása nem tartalmazza ezt az információt, akkor azonban érdemes lehet ellenőriznünk a magyar fejlesztők által készített, E10 kompatibilis autók adatbázisában, de a gyártónál vagy a forgalmazónál is érdeklődhetünk ezzel kapcsolatban.

Autók, melyek esetében jobb kerülni az E10 használatát

A Magyar Autóklub a tavalyi év elején készített egy konkrét listát azzal kapcsolatban, mely modellek esetében érdemes kerülni az E10-es benzin használatát.

A listáról többek közt megtudhatjuk, hogy a magasabb biokomponensekkel rendelkező 95-ös benzin a legtöbb, húsz évnél fiatalabb benzinmotoros jármű esetében használható.

Nem kell aggódnia többek közt a BMW tulajdonosoknak, de a Suzukival közlekedő sofőröknek sem, hiszen ezen márkák esetében az E10 használatát az összes, jelenlegi benzinmotoros gyártási modellben engedélyezték. Hasonlóan jól jártak a Volvosok is, hiszen a márka összes, 1976 óta forgalomba hozott benzinmotoros autója nyugodtan használható E10-es benzinnel.

A Seat és Volkswagen tulajdonosoknak azonban már érdemes lehet jobban odafigyelniük, hiszen ebben az esetben például már akad néhány modell, ami kivételt képez. Utóbbi esetben ezek főként az első generációs FSI motorokkal rendelkező járművek.

Annak érdekében, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy gépkocsinknak nem árt az E10-es üzemanyag használata, érdemes tüzetesen átböngészni az Autóklub említett listáját, illetve az autó használati utasítását is jó ötlet lehet részletesen átvizsgálni.

Kérj tőlünk árajánlatot!