Magazin

 

Új Ford Focus - A kategória új királya?

Aranyi Péter | 2019.07.01

A Ford Focus első generációja 21 évvel ezelőtt jelent meg a piacon és formaterve akkor annyira progresszív volt, hogy még most sem lehet rá azt mondani, hogy eljárt volna felette az idő. A második generáció viszont a szolid, alsó-közép kategóriás családi autók közé sorolta és igazán csak a tavaly bemutatott negyedik generációs változat hozta újra partiba a Focust a dizájn szempontjából. Az új Focus innovatívabb, dinamikusabb és izgalmasabb, mint valaha. A Netlízing.hu-nak a sportos ST-Line felszereltségű kombi változatot nyílt lehetősége kipróbálni.

Ford Focus kombi - 0% indulóval, 94.331 Ft + ÁFA/hó-tól

Az új Focus feltűnő jelenség, ami elsősorban az ST-Line szérián alapfelszereltségként járó sportos idomoknak, a 17 colos könnyűfém tárcsáknak, hátsó légterelőnek és a sportkupékat idéző színárnyalatnak köszönhető. A hosszan elnyúló front részt a széles, felfelé ívelt lámpák, a hatalmas méretű hűtőrács, valamint a három részre tagolt lökhárító teszi dinamikussá. Az alsó légbeömlő, a ködfényszóró, továbbá a hűtőrács fekete kontúrja tovább erősíti a sportos összképet.  A nyughatatlan vonalvezetés az egész kocsira jellemző: az oldalüvegezés meredeken emelkedő alsó ívet kapott, a hátsó ablak fölé pedig spoiler került. Nemcsak optikailag lett jobb az elődnél. A modell 1,5 centivel alacsonyabb az előző generációnál és csak 1,46 métert tesz ki. Tengelytávja pedig 5,3 centiméterrel nőtt, ami jóval tágasabb belsőt eredményezett. A mérnökök összesen 88 kilogrammos súlycsökkentést hajtottak végre, hogy kisebb legyen az étvágya, ehhez pedig az is hozzájárul, hogy a Focus a kategória legáramvonalasabb (legjobb CV együtthatóval rendelkező modellje)

Az új Ford Focusba ülve az első, ami rögtön feltűnik, az a tágas belső tér és az igényes anyaghasználat. A vezetői környezet a bőrborítással és piros cérnavarrással ellátott okos kormánynak, továbbá a műszerfalon, illetve az oldalajtókon alkalmazott karbonszál-hatású, valamint a bőrborítású betéteknek köszönhetően elegáns hatást kelt. Az elülső üléseket vastag deréktámasz és masszív combtámasz teszi még kényelmesebbé. Az új Focusban mind az utasoknak, mind a csomagoknak több hely jut. A hátsó üléssorban utazóknak sötétített oldalablakok és bőséges lábtér áll rendelkezésre, mely az előző modellhez képest 5 cm-rel nagyobb, így a hátsó utasok kategóriaelső térdtérrel gazdálkodhatnak. Mindez a nagyobb tengelytávnak köszönhető, valamint annak, hogy a kardánalagút nem emelkedik ki túlságosan a padlóból, ezért a középső ülőhely is teljes értékű ülésként használható. A hátsó üléssorban két gyermekülés rögzítésére van lehetőség és az ISOFIX-pontokba a műanyag merevítésnek köszönhetően gyorsan és egyszerűen lehet bepattintani a gyermekülést. A válltér 6 cm-rel lett nagyobb, fejtér kellemes, még egy 187 centiméter magas utasnak sem kell összehúznia magát a Focusban. A térérzetet tovább javítja, hogy a hátsó ablakok üvege egészen a hátsó oszlopig ér.

A műszerfal vonalvezetése illeszkedik az autós külső formatervéhez, ennek megfelelően ugyanazt a dinamizmust és eleganciát képviseli. Nagyon gyorsan és könnyen ki lehet rajta igazodni. A kormánykeréktől jobbra 8 colos színes kijelző ágaskodik ki a műszerfalból, amely a multimédia rendszer kezelésre szolgál. Alatta két nagy beömlő nyílás, illetve a klíma kezelőfelülete van. Szintén a műszerfal középső részén, jól látható helyen kaptak helyet a kényelmi funkciókat, így például a kormány-, vagy az ülésfűtést aktiváló kapcsolók.  

A műszerfalon a sebességmérő és a fordulatszámmérő közé került a fedélzeti komputer, ami alapesetben a legfontosabb információkat – így az aktuális fogyasztást, a megtett utat és az átlagfogyasztást – jeleníti meg.  A fedélzeti komputerben az okoskormányon található gombok segítségével egyszerűen állíthatjuk a különféle vezetéstámogató rendszerek, így például a sávtartó asszisztens, az ütközésre figyelmeztető rendszer érzékenységét. Utóbbit mindenképpen érdemes személyre szabni, mert a teszttapasztalatok szerint akár egy belógó faágra is bejelezhet. Ilyenkor egy piros téglalap jelenik meg a fedélzeti komputeren, mellette pedig hangjelzés hívja fel a sofőr figyelmét az ütközésveszélyre.

Az adaptív sebességtartó automatika, a táblafelismerő rendszer és az auto start&stop rendszer hármas kombinációja az autópályákon, de a lassan araszoló forgalomban is még kényelmesebbé, még és még biztonságosabbá teszi a vezetést.

 Az autó ily módon automatikusan fenntartja az előre beállított követési távolságot, az érvényes sebességhatárhoz igazítja a jármű haladási sebességét, és megkönnyíti a vezetést az araszolva haladó, illetve a gyakori megállással és elindulással járó forgalomban. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer pedig a kormánykerék vibrációjával figyelmezteti a sofőrt arra, ha irányjelző használata nélkül vált sávot. A fedélzeti komputerben többek között a sofőr megnézheti az aktuális abroncsnyomást és beállíthatja stop&start rendszer, a külső- és belső világítás karakterisztikáját.  Érdekesség, hogy a jármű lámpáit adaptív fényszóróvezérléssel látták el, amely a haladási sebesség, az időjárási körülmények és az útviszonyok függvényében szabályozza a fényszórók működését. Hasznos funkció továbbá, hogy a navigáció egyszerűsített képe a fedélzeti komputeren is megjeleníthető, így a sofőr tiszta és érthető utasításokat láthat úti céljának megközelítésére vonatkozóan.

A Focusban ügyesen gazdálkodtak a helyekkel. A kardánalagútra épített műanyagházban két darab okostelefon tárolására alkalmas polc található, vezeték nélküli töltési lehetőséggel, emellett két darab hangulatvilágítással ellátott pohártartónak is jutott hely. A vezetőhöz közel eső sávban található az automataváltó kapcsolója, valamint a stop&start rendszer ki- és bekapcsolására szolgáló gomb, de az elektronikus rögzítő fék kapcsolója is ide került, tovább erősítve a sportautós életérzést. A könyöklőben jókora tárolórekesz áll rendelkezésre, ez amolyan fekete lyuknak tekinthető, tehát oda mindent el lehet rejteni, ami az ajtózsebekből kiesne.  A kormánykeréktől balra, a vezető ajtóhoz közel pedig egy kis kihajtható fiókban tarthatja a sofőr a pénztárcáját. Ez a lehetőség jól jön a hosszabb utazásoknál, például amikor ki kell szállni tankolni.

Az új Focus kombit jól lehet pakolni, hiszen meglehetősen nagy, 608 literes csomagtartóval büszkélkedhet, amely a hátsó üléssor lehajtásával 1620 literesre bővíthető. Az iparágban megszokott trendeknek megfelelően a csomagtér padlója felhajtható, így rendelkezésre áll egy olyan felület is, ahová azokat a dolgokat szeretné elhelyezni a sofőr, amelyet meg akar óvni az esetleges sérülésektől. A csomagtér nagyságát mi sem szemlélteti jobban, mint, hogy elfér benne akár egy nagy méretű,  kutyák szállítására alkalmas kutyahordozó a hátsó ülések lehajtása nélkül is. Alaphelyzetben akár három nagyobb bőrönd is elfér a csomagtartóban, de a praktikus megoldások még sokoldalúbbá teszik a hátsó traktust. Az oldalfalból például egy-egy műanyag fogas hajtható ki, a kerékdobok mögött, a kárpitba varrt gumihevederekkel pedig 1-1 kétliteres palackot lehet rögzíteni.

Az új Ford Focus azonban nem csak megjelenésében sportos, de bármely más közepes méretű családi autónál jobb vezetési élményt kínál. A kifinomult, független hátsó futómű-rendszerben a Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlés 2 ezredmásodpercenként ellenőrzi a futómű, a karosszéria, a kormánymű és a fékrendszer adatait, és a lengéscsillapítást ehhez igazítva kiváló rugózási komfortot biztosít. A rendszer a kátyúkat is felismeri, így az utasok kevesebb rázkódást éreznek majd a rossz minőségű utakon. A választható üzemmódok segítségével az autó karakterisztikáját mindig a pillanatnyi közlekedési helyzethez igazíthatjuk.

Az alacsonyabb építésnek, a nagy keréktávolságnak, valamint a nyomatékos motornak köszönhetően a tesztjárműben dolgozó 1.5 literes, 120 (88 kW) lóerős dízelmotordinamikusan mozgtatta az autót, de a kínálatban egy ennél erősebb, 150 lóerős verzió is megtalálható. A tapasztalatok alapján elmondható, hogy már a 120 lóerős változat is bőségesen elegendő lehet városon belüli és országúti használatra. A Ford EcoBlue blokk fürge elindulásokat és tempós gyorsításokat tesz lehetővé, a sofőr ezáltal még egy emelkedőn is magabiztosan vághat neki egy előzésnek, biztonságos forgalmi körülmények esetén. A kombi Focus a szűkebb kanyarokban is jól tapad, úttartása maximális marad, a felszerelt gumiabroncsok pedig nagyobb sebességnél sem keltenek zavaró menetzajt. Az utastérben menet közben egyáltalán nem észlelhetőek zörejek, a motor pedig kifejezetten halkan dolgozik, csak a váltások előtt lehet érezni, hogy megjön a hangja. Étvágya sem túlságosan magas, hiszen városi forgalomban 7,6 l/100 km-es értéket mért a fedélzeti komputer.

A menetkomfortot a Fordra legendásan jellemző, az ST-Line modellekben pedig még feszesebb hangolású futómű teszi teljessé, amely amellett, hogy jól csillapítja a budapesti utak tökéletlenségét, rendkívüli úttartást és vezetési élményt biztosít. Tekintélyes méretei ellenére olyan könnyű vele parkolni, mint egy kis városi autóval, mert a karosszéria oldalain elhelyezett radarok időben jeleznek, ha valamilyen tárgy, vagy jármű veszélyes közelségbe kerül. A hátsó tolatókamerával pedig biztonságosan lehet betolatni a családi ház garázsába, mert ily módon időben észlelhető az autó mögé kerülő kisgyermek, vagy háziállat.

Az új Ford Focus kombi bruttó kezdő ára 7,3 millió forint, azonban megfelelő lízingkonstrukcióban könnyen hozzá lehet jutni. Összességében ST-Line felszereltséggel vonzza a tekinteteket, hiszen a Ford Performance autóinak stílusjegyeit és a versenyautók dinamizmusát képviseli. Kétség nem fér hozzá, a Focus mellett a konkurenciának fel kell kötnie a nadrágot.

 

Biztonságos és kényelmes SUV a Volvótól

Aranyi Péter | 2019.07.01

Ember legyen a talpán, aki meg tudja mondani, hány márka, hányféle SUV-ot kínál a leendő autótulajdonosok számára. Ez a szegmens elképesztő népszerűségnek örvend, ezért a gyártók igyekeznek mindenféle igényt lefedni ebben a kategóriában. A Volvo az új XC40-essel kifejezetten azokat a vásárlókat szólítja meg, akik a népautós életérzés helyett a minőségi, komfortos megoldásokat részesítik előnyben. A sportos, tetszetős megjelenésű modellt nem véletlenül választották 2018-ban az Év Autójának.

 

 

A Netlizing.hu –hoz egy négyhengeres, 190 lóerős motorral ellátott, automataváltós Volvo XC40 érkezett. Első ránézésre kis crossovernek tűnik, ha azonban megnézzük a tágabb értelemben vett versenytársakat, akkor azt mondhatjuk, hogy a 4,42 méteres hosszúságával kiemelkedik a mezőnyből. Ez azt jelenti, hogy a VW T-Roc-nál (4,23 m), az Opel Mokkánál (4,27 m), de még a Suzuki SX4 S-Crossnál is hosszabb (4,3 m). Hasonlóan kedvező a karosszéria magassága is, ami a maga 1,65 méteres értékével a legjobbak közé tartozik kategóriájában.

Minden adott tehát egy tágas utastérhez, ami a Volvók évtizedek óta meglévő védjegye. És valóban az XC40 egyik erőssége a grandiózus belső tér, amelyet ízléses elegancia ural: az ülések a fejtámlákkal együtt világosbarna bőrbevonatot kaptak, az ajtókat pedig fekete szövet, valamint műanyag borítással látták el. A fémes elemeket nem adagolták túl, mindössze a légbeömlő nyílásokra, az ajtónyitó kallantyúkra és a kormánykerék küllőire került matt króm hatású bevonat. Érdekesség, hogy az utastérben megjelenik a svéd nemzeti identitás is, a jobb oldali utasülés oldalába svéd zászlócskát varrtak, az elülső ajtókon, valamint a kesztyűtartó felett található fekete betétek Göteborg felülnézeti domborműves képét rejtik.

A vizuális élmény mellett nem elhanyagolandó az XC40 által nyújtott komfort, ami kiemeli a mezőnyből és egészen egyedivé teszi az autót. A belmagasság optimális, hiszen elől 1030 mm, hátul pedig 994 mm az ülőfelület és a plafon közötti távolság. Az ajtók közötti távolság elöl 1440 mm, a hátsó üléseknél pedig 1429 mm.  Ez bőséges helyet jelent két-két személy számára.

Az állítható kormánymagasságnak, valamint az elektronikus ülésmagasság állításnak köszönhetően bárki könnyedén megtalálhatja az ideális vezetési pozíciót, a két elülső ülés között lévő könyöklő pedig elég széles ahhoz, hogy egyszerre akár két könyöknek is jusson hely rajta. A kardánalagút feletti elem nagyon okosan van kitalálva, hiszen nemcsak vezeték nélküli telefontöltőt, hanem két pohártartót, valamint egy kivehető kukát is rejt. Az automataváltó karja szolidan emelkedik ki ebből a környezetből, mintha csak jelzésértékű lenne a szerepe.

A Volvo XC40 vezetése elképesztően könnyű, az elektromechanikus rásegítésű kormány minimális erőkifejtést igényel, a viszonylag egyenes motorháztetőnek köszönhetően pedig nagyon hamar rá lehet érezni a jármű orrára. Bár teljesítmény szempontjából erős benzinmotor dolgozik benne, ettől függetlenül nem annyira dinamikus mint, ahogy azt ember első hallásra várná tőle (és egy kicsit sokat is fogyaszt, 11l/100 km volt az átlag). A városi tempót gyorsan eléri, de autópályán több időre van szüksége. Ez nyilván függ a terheltségtől is, nem utolsósorban a jármű önsúlya se kevés, legalább 1,36 tonna. Cserébe viszont első osztályú kormányzást élvezhet a sofőr, hiszen az autó rendkívül jól fordul, a tolatókamerának és a 360 fokos panorámaképnek köszönhetően gyerekjáték vele parkolni. Vezetés közben a biztonság jól eső érzését adja a sofőrnek és az élesebb kanyarokban is nagyfokú stabilitást nyújt.

A biztonságos vezetést segíti a Pilot Assist, ami a tempomat és az aktív kormányzás előnyeit kombinálja. Ez a vezetéstámogató rendszer automatikusan tartja a beállított sebességet és az elöl haladó jármű mögötti követési távolságot. Emellett finom kormánymozdulatokkal segít a sofőrnek sávban tartani autóját. Amennyiben a rendszer azt érzékeli, hogy a jármű a vezető szándéka ellenére készül elhagyni az utat, a kormányzásba beavatkozva, illetve szükség esetén a fékeket működtetve tereli vissza az autót a helyes irányba.

Az új Volvo XC40-et automatikus vészfékasszisztenssel is felszerelték. A rendszer észleli az autó elé kerülő járműveket, gyalogosokat, kerékpárosokat, valamint a nagytestű állatokat és figyelmezteti a sofőrt az ütközés veszélyre. Ha a vezető nem reagál időben, akkor a City Safety automatikus fékezessél segít elkerülni az ütközést, vagy enyhíteni annak következményeit. Egyes vezetésbiztonsági rendszerek aktiválását, illetve érzékenységének beállítását a kormánykerék mögött található színes kijelzős fedélzeti komputeren, vagy a műszerfal közepére helyezett érintőképernyős tableten végezhetjük el. Ezen egyébként olyan kényelmi funkciók is kezelhetők, mint például a kétzónás klíma működtetése, a valamint a hangzás is. A csúcskivitelű Harman Kardon Premium audiorendszer 13 hangszórója csodálatosan kiegyensúlyozott, erőteljes hangzást biztosít.

A tesztidőszak alatt a legtöbbször elegendő volt a fedélzeti komputerre irányítani a figyelmet, az okoskormányon lévő kezelőgombok segítségével ezen ugyanis könnyedén lehetett aktiválni a tempomatot, vagy a sávtartó rendszert. A magyar nyelvű, színes navigáció szükség esetén kinagyítható a fedélzeti komputer kijelzőjén, ennek köszönhetően a sebesség-, illetve a fordulatszám mérő között található területen jelenik meg a nagyméretű digitális térkép. Így a sofőrnek nem kell a középső kijelzőre fordítania a figyelmét, elég, ha az orra előtt lévőre tekint olykor-olykor, amikor éppen útmutatást vár arra vonatkozóan, hogy merre haladjon az úti célja felé.

Az új Volvo XC40-et az ilyen és ehhez hasonló megoldások teszik kiemelkedővé, amelyek egyrészt praktikusak, másrészt növelik az elérhető kényelmet. A teljesség igénye nélkül ilyen megoldások közé tartozik az elülső üléseknél állítható combtámasz, a fűthető hátsó üléssor, valamint a hátsó üléssorból kihajtható könyöklő, valamint az elektronikusan lehajtható hátsó fejtámlák. A hátsó 479 literes csomagtartó pedig kényelmesen elérhető az elektronikusan nyitható és zárható csomagtérajtónak köszönhetően.

És végezetül talán az egyik legfontosabb, hogy a Volvo XC40 utasai mindenkor kristálytiszta levegőt élvezhetnek, függetlenül attól, hogy a szmogos Hungária körúton, vagy éppen a belvárosban közlekedünk vele. A CleanZone ugyanis légszűrővel tisztítja meg a beáramló levegőt a porszemcséktől, a pollentől és egyéb káros részecskéktől. Ha szükséges, automatikusan belső keringetésre kapcsol.

Az általunk kipróbált XC40 az Inscription felszereltségi szinttel rendelkezett, amelynek alapára 10 millió forintnál kezdődik, a tesztautó ára viszont kicsivel 14 millió forint fölé került a biztonsági és kényelmi szempontokat szolgáló extrákkal. Bár a tesztelt Volvo XC40 külsőre és belsőre inkább macsósabb irányt képviselt, ettől függetlenül a nőiesebb szín és kárpitkombinációknak, továbbá az opcionálisan választható kéttónusú fényezésnek köszönhetően a gyengébbik nem számára is ideális SUV lehet. Kissé magas étvágyát pedig jól ellensúlyozza majd, hogy az év végétől már plug-in hibrid változatban is megvásárolható lesz.

 

Töretlen a növekedés a lízingpiacon

Aranyi Péter | 2019.06.12

A Magyar Lízingszövetség adatai szerint mintegy 163 milliárdos forgalmat generálva, 10,3 százalékos növekedéssel zárta az év első negyedévét a magyar lízingpiac. A növekedéshez elsősorban az autó- és teherautó eladások növekedése, céges gépvásárlások bővülése, valamint a magyar jegybank kedvezményes hitelprogramja (NHP Fix) is hozzájárult. A szervezet szerint egész évben 10 százalék körüli bővülés várható.

A kis- és középvállalkozások az alacsony kamatkörnyezet miatt egyre nyitottabbak az olcsó, emellett rugalmas és költséghatékony lízingkonstrukciókra. Bár 10 százalékos növekedés még elmarad a múlt év egészében elért 13 százalékos többlettől, de jól látszik, hogy a piac továbbra is lendületes növekedésben van. A lízingpiaci szegmensek közül a járműfinanszírozás volt a bővülés egyik motorja. A személyautó- és kisteherautóknál 13 százalékkal, 60,2 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg.

Az emelkedés ráadásul meghaladja az adott járművek eladásainak növekedését, az első negyedévben ugyanis 40 579 személyautó és kisteherautó talált gazdára, ami 10,6 százalékos bővülést jelentett. A személyautókból 8,6 %, míg a kisteherautókból 23 százalékkal több talált gazdára. Ennek eredményeképpen a lízingcégeknél is megnőtt a céges forgalom, miközben a magánszemélyeknek nyújtott finanszírozás stagnált. Cégek esetében az új személy- és kisteherautók beszerzéséhez 33,7 milliárdos lízingforrást igényeltek, ami 23 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet.

A lízingszövetség adatai szerint a flottafinanszírozás is a piaci átlag felett nőtt. Első negyedévben 20,5 milliárdra nőtt a finanszírozott összeg, ami 10 százalékos bővülést jelent. A teherautó flotta finanszírozások az első negyedévben 23 százalékkal csökkentek, ami a lízing piacra is kifejtette a hatását. A teherjárművekre kihelyezett összeg 12 százalékkal 38,7 milliárd forintra esett vissza.

A friss adatok illeszkednek az elmúlt évek trendjeibe, vagyis a kkv-k egyre nyitottabbak a lízingkonstrukciókra. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2019 első negyedévében a KKV-k számára helyezték ki az új ügyletek mintegy 77%-át, ami folyamatos bővülést mutat. A piaci előrejelzések szerint 2019-ben a jármű- és gépfinanszírozásnak köszönhetően további növekedés tapasztalható. A jelenlegi kilátások szerint a finanszírozott összeg 10 százalék körül növekedhet, ami durván 730-770 milliárd forintot jelentene.

 

Továbbra is európai élmezőnyben a hazai autópiac

Aranyi Péter | 2019.05.15

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint az év első negyedévében több mint 4 millió új személyautót helyeztek forgalomba az Európai Unióban, ami összesen 3,3 százalékos visszaesésnek felel meg. Hazánkban ugyanakkor 9 százalékkal bővült a személyautó-piac az előző év azonos időszakához képest.

Magyarországon összesen 34 355 darab új személyautót értékesítettek – közel háromezerrel többet 2018 első negyedévéhez képest - és ezzel a teljesítménnyel a negyedik helyet értük el az Európai Unióban. A magyar autópiac a nyugat-európai, így például a brit, francia, olasz és spanyol piacok teljesítményét is túlszárnyalta, mivel ezeken többnyire visszaesés, Németországban pedig stagnálás mutatkozott. Nálunk a piacot leginkább a flottavásárlások pörgették, de jelentős volt a magánszemélyek által vásárolt autók száma is, ugyanis privát tulajdonra legalább 13 ezer autót vettek az év első három hónapjában.

A Datahouse adatai alapján elmondható, hogy a Suzuki továbbra is vezető szerepet tölt be a hazai újautó piacon, mivel szinte minden járműkategóriában az élmezőnyben szerepelt és összesen 5325 autót értékesítettek 2019 első negyedévében. A második helyet a Ford szerezte meg 3416 járművel, a képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig a Skoda állhatott fel 2865 darab személyautóval.

A kategóriák tekintetében még mindig a SUV-szegmens tekinthető dominánsnak. Az év első három hónapjában összesen 2255 darab talált gazdára a Suzuki Vitarából, őt pedig az SX4 S-Cross, a Skoda Octavia és a Ford Focus követte. A kisautók szegmensében az Opel Corsa, a Renault Clio és a Swift végzett az élen, a felső-középkategóriában pedig a Volkswagen Passat lett a befutó, megelőzve a Ford Mondeót és a Skoda Superb-et. A felsőkategória nyertese az első negyedévben az 5-ös BMW limuzinja lett, maga mögé utasítva az E-osztályos Mercedest és az Audi A6-ot.

A tavaszi hónapokat vizsgálva elmondható, hogy nagy meglepetést okozott a Toyota, amely márciusban 1103 autót tudott értékesíteni idehaza, ami 45 százalékos növekedést jelent 2019 februárjához képest. A Ferrari is látványos bővülést produkált idehaza, hiszen márciusban három sportautót értékesítettek a magyar autópiacon, de Jeepből is négyszer annyi fogyott 2019 márciusában, mint egy évvel ezelőtt.

Az év első negyedévben jelentkező trendek várhatóan a következő hónapokban is folytatódnak. Illetve júliustól meglódulhat a hétszemélyes családi autók értékesítése a nagycsaládosok számára kínált támogatásnak köszönhetően. A tisztán elektromos és plug-in hibrid személyautók értékesítése is kismértékben nő, de az akkumulátor-technológiás autók piacának bővülését továbbra is a relatíve magas ár hátráltatja.   

 

Ezért érdemes gondoskodni az autók megfelelő nyári felkészítéséről

Aranyi Péter | 2019.05.06

Most jön az év sokak által kedvelt időszaka. Alig egy hónap múlva, június elsején kezdetét veszi itthon a meteorológiai nyár. A személyautókban a melegebb hónapokban bizonyos berendezések nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, ezért fontos gondoskodni megfelelő nyári felkészítésükről. Az alábbiakban összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat.

A nyári felkészítés első lépéseként érdemes először időpontot foglalni egy szervizben. A megfelelő eredményért mindenképpen szakemberre lesz szükség. Bár az autószervizek számos csomagot és szolgáltatást kínálnak az ügyfeleknek, a klímatisztításról és ellenőrzésről nem szabad megfeledkezni ilyenkor. A légkondicionáló tisztítására azért van szükség, mert optimális környezetet biztosít a mikroorganizmusok, baktériumok elszaporodásához a nedves, nehezen hozzáférhető elemek miatt. Ha a klímát valaki fertőtlenítés nélkül kezdi el használni, akkor bekerülhetnek az utastér levegőjébe a különféle vírusok, gombák, atkák és baktériumok, amelyek aztán fejfájást, valamint megfázásszerű, allergiás tüneteket okozhatnak.

A szervizekben általában kétféle – spray és ózonos – tisztítás közül választhatnak az autósok. Az aeroszollal történő fertőtlenítéskor csak behelyeznek egy flakont, majd benyomják a szelepjét így annak teljes tartalma az utastérbe kerül. Végül bekapcsolják az autó légkondicionálóját, amely teljesen felhúzott ablakok mellett lényegében működés közben kerül tisztításra. Az ózonos klímatisztítás azonban valamivel hatékonyabb, mivel az ózón gáz halmazállapotú, így könnyebben át tudja járni a légkondicionáló nehezen elérhető berendezéseit.  Az ózonos fertőtlenítéssel a klíma szétszerelés nélkül, vegyszermentesen történik. Ráadásul az utastér is fertőtlenítésre kerül, amely így szag- vírus és baktériummentes lesz. Mindkét megoldásnál pollenszűrőt kell cserélni, hiszen csak így fertőtleníthető hatékonyan a légkondicionáló. A jól végzett munka esetén eltűnnek az utastérből a klímából jövő kellemetlen illatok, emellett a légbeömlő nyílásokon menet közben akkor is áramlik be friss levegő, ha éppen nincs bekapcsolva a klíma, vagy a szellőztető rendszer.

A felkészítés részeként javasolt figyelmet fordítani az elsősegély csomagra. Ez felszerelés ugyan már nem kötelező tartozék, de egy esetleges közúti balesetnél, vagy nyaralás közben bekövetkezett sérülésnél nagyon hasznos lehet. A szupermarketek többsége kínál ebben az időszakban elsősegély csomagokat, de ha valakinek már van ilyenje, akkor érdemes átnézni, nincs-e benne lejárt gyógyszer.

Az autók nyári felkészítése kapcsán ugyancsak fontos gondoskodni az évszaknak megfelelő, nyári gumiabroncsok felszereléséről. Ha valaki téli gumiabronccsal közlekedik nyáron, akkor számolnia kell vele, hogy a fékút 15-20 százalékkal hosszabb lesz nedves, vagy akár száraz útfelületen. A nyári abroncsok ugyanis keverékükből és futófelületi mintázatukból eredően jobb tapadást nyújtanak a forró aszfalton, mint azok, amelyeket elsősorban télies útviszonyokra terveztek. A nyári gumiabroncsok felszerelése előtt érdemes ellenőrizni azok profilmélységét. Bár a törvényi előírás 1,6 milliméter, a tesztek azt mutatják, hogy már 2 milliméteres mintázati mélység is kockázatosnak tekinthető.

Az abroncsok felszerelésekor figyelembe kell venni az autógyártók által javasolt nyomást, amelyet általában a tanksapka belső fedelén találhatnak meg az autósok. Túl alacsony nyomású gumiabroncsokkal közlekedve egy hirtelen sávváltás is életveszélyes lehet, mert a sofőr elveszítheti az uralmát a jármű felett. Az előírtnál 0,6 barral kisebb abroncsnyomással történő autózás pedig 45%-kal csökkentheti a gumiabroncsok élettartamát.

Az autó nyári felkészítésekor érdemes kiemelt figyelmet fordítani az ablakmosó folyadék utántöltésére, az ablaktörlő lapátok cseréjére, illetve az akkumulátorok ellenőrzésére. Rendeltetésszerű használat esetén az energiatároló egységek általában 3-5 évig bírják. Ezen egységek élettartama attól is függ, hogy garázsban, vagy szabadban áll-e az autó. Ugyancsak fontos tényező, hogy gyakori indításokat kell-e kiszolgálnia, vagy egy héten csak egyszer használják a járművet. Szervizben mindig érdemes ellenőriztetni a töltöttséget, mert így elkerülhetők a lemerülés miatt jelentkező indítási nehézségek.

Végezetül, de nem utolsósorban a családosoknak gondoskodniuk kell a hátsó üléssorban ülő gyermekek védelme érdekében az ablakra szerelhető napellenzőkről, mert a nyári melegben ugyanis pillatok alatt felmelegedhet az utastér. Bár a legterjedtebb megoldás az egyszerű, egy tapadókoronggal szerelt napellenző, manapság már néhány ezer forintért beszerezhető rolós változat is, amelyek használaton kívül kevésbé zavarják a kilátást.

 

Elektromos egyterű tanulmány a Renaulttól

Aranyi Péter | 2019.04.25

A Renault nemrég leleplezte a Kangoo Z.E. koncepciót, amely már sejtetni engedi, hogyan nézhet ki a várhatóan 2020-ban megjelenő új  Kangoo. A modell jelenleg a Mercedes-Benz Citannal közös alapokra épül, de ha a tanulmány formavilágát egy az egyben átültetik a sorozatgyártású változatokra, akkor a Kangoo lehet a legextravagánsabb egyterű a piacon.

Első ránézésre rá lehetne fogni, hogy mindössze egy haszonjárműsített Megane, azonban közelebbről megnézve világossá válik, hogy némileg új szelek fújnak a design szempontjából a Renault háza táján. És az, hogy ezt egy áruszállítóként és egyterűként használt modellen vezetnék be, kifejezetten meglepő húzásnak tekinthető.

A tanulmányautót az ívelt motorháztető, a trapéz alakú, széles hűtőmaszk, a vastag lámpatestek és a lökhárítón lévő széles légbeömlők teszik jól azonosíthatóvá. A Z.E. Kangoo hátulról is könnyen felismerhető, hiszen a C-alakú LED-technológiás lámpák stílusos megjelenést kölcsönöznek a kis egyterűnek. Sőt, az ABC harmadik betűje a front részen is visszaköszön, mert a szintén LED-technológiás fényszórókat vékony, a hűtőmaszkon átfutó, a Renault-logót is körülölelő LED-csík köti össze. Ez a megoldás szolid eleganciát sugall, ahogy a lekerekített ívelt oldalablakok is, amelyek egyúttal kifejezetten letisztulttá varázsolják a Z.E. Kangoo Conpect-et. A tanulmányautót még olyan apró részletek teszik izgalmassá, mint a visszapillantó műanyagházába biggyesztett logó, a széles kerékjárati ívek, valamint az oldalfalakon végigfutó LED-csíkok.

Sajnálatos módon a bemutatóval egy időben a Renault nem tett közzé részleteket a hajtáslánccal kapcsolatban, így nem tudni, hogy a tanulmány az újszerű formaterven kívül képvisel-e bármilyen előrelépést az elektromos elődhöz képest, amely a forgalmazó honlapja szerint 270 kilométeres hatótávval bír. Az viszont biztos, hogy a következő generációs belsőégésű motorral, illetve elektromotorral szerelt Kangoo-k az Észak-franciaországi Maubeuge-gyárban fognak készülni. A Renault 450 millió eurót ruház be a következő öt évben ebben az üzemben, ami azt is jelentheti egyben, hogy a cég komoly expanziót tervez az elektromos haszonjárművek terén.

 

Sportos és stílusos az új Škoda

Aranyi Péter | 2019.04.18

Bár eleinte a Rapid utódjaként emlegették a Scalát, mégsem beszélhetünk csak generációváltásról, hiszen személyében teljesen új típusról és vadonatúj szemléletről van szó. Hazai forgalmazása elkezdődött, érdemes tehát egy kicsit jobban megismerkedni a cseh gyártó újdonságával!

A Rapidot korábban a Fabia kisautós és az Octavia családias életérzése közé lőtte be a Škoda. Aztán tavaly év végén a csehek bemutatták a Scalát, amelyről egyáltalán nem titkolták, hogy a legnépszerűbb terepen, a C-szegmensben versenyez a vásárlók kegyeiért, tehát abban a kategóriában, amiben a Golf, illetve az Audi A3 is.

A „Scala” fantázianév a „lépcső” és a „létra” szavak latin megfelelőiből ered és elsősorban a cseh gyártó kompaktautó-ágazatban tett éles váltásra utal. Nem mellesleg ez az első Škoda, ami a Volkswagen-csoport MQB A0-ás padlólemezére épül, tehát ugyanarra, mint amire a Seat Ibiza, vagy VW Polo. A Scalának mégsem a csoporton belüli, azonos kategóriájú modellek lesznek a valódi ellenfelei, hanem elsősorban az olyan népszerű autók, mint például a Renault Mégane, az Opel Astra, a Ford Focus, a Hyundai i30, vagy éppen a Kia Ceed.

Első ránézésre olyan, mintha az Audi A3-asból és a Škoda Superb-ből gyúrták volna össze a formatervét. Kis jóindulattal még a facliftes Fabia is felfedezhető benne, de a végeredmény mégis egyedi és könnyen azonosítható lett. A 4,36 méter hosszú, 1,79 méter széles és 1,47 méter magas Scalát a széles hűtőrács, a LED nappali menetfénnyel ellátott háromszög alakú fényszóró, valamint a vastag légterelővel rendelkező lökhárító varázsolja rendkívül sportossá.

A „skodás” hagyományoknak megfelelően az autó háromféle felszereltségi szinttel vásárolható meg idehaza. Az Active-csomaggal az alapfelszereltség részét képezi a sávtartó rendszer, az automatikus vészfékező asszisztens, a LED nappali menetfény és a LED tompított fényszóró, valamint a Climatic klímaberendezés. Az Ambition-felszereltséggel már tempomatot, 16 colos könnyűfém felniket, elektromos ablakemelőt és parkolóradart is kap az autó a fentieken túl. A legmagasabb szintet pedig egyértelműen a Style képviseli, amelynél többek között kétoldalt szabályozható klíma, hátsó LED-lámpa, multifunkciós bőrkormány, kulcsnélküli indítás és az esőérzékelős ablaktörlő is fellelhető.

A Scala belső terét igényes, elegáns és kontrasztos megjelenés jellemzi. A műszerfal formaterve a legújabb generációs Fabia műszerfalát idézi, ami kategóriájához képest ízlésesre és letisztultra sikeredett. A középső részen tetszetős, 10,2 colos érintőképernyővel egészül ki a műszerfal, amely manapság már nem is hiányozhat egy ilyen autóból. Bár a Scala nem kifejezetten családi autó, ettől függetlenül nagy, 461 literes csomagtérrel rendelkezik, ami a hátsó üléssor ledöntésével 1410 literre bővíthető. Utasterét a Škodánál megszokott módon olyan praktikus megoldások teszik komfortosabbá, mint a kétoldalas padló, az akasztók alkalmazása, valamint az ajtókba rejthető gyári esernyő, ami jól jöhet egy-egy kiadós nyári zápor idején.

A motorkínálatban az importőr konfigurátora szerint jelenleg egy 1.0 literes, háromhengeres, 115 lóerős erőforrás áll rendelkezésre hatfokozatú manuális váltóval míg, aki automataváltóval szeretné hazavinni a Scalát, az a legerősebb, négyhengeres, 150 lóerős benzinmotort kapja hétfokozatú egységgel (DSG). A dízel még helyet kapott a kínálatban, azonban a Scala csak egyféle 1,5 literes, 115 lóerős TDI-motorral választható, manuális vagy automataváltóval. A korábban beharangozott motorkínálatból tehát egyedül csak a leggyengébbnek tekinthető 95 lóerős TSI erőforrás hiányzik a palettáról.

A Scala a szegmenshez képest némi pluszt is kínál, hiszen a hátsó üléssornál található légbeömlő nyílások még szokatlannak számítanak ebben a kategóriában, mindamellett pedig a napfénytető és a hátsó szélvédői optikai „megnyújtása” is kérhető a modellhez. A Scala Active felszereltséggel, 115 lóerős TSI motorral és manuális váltóval 5,42 millióról indul, míg a 150 lóerős benzinmotorral és automataváltóval már hétmillió forint fölé is kúszhat az ára.

 


Több elektromos töltőállomást szeretnének az autógyártók

Aranyi Péter | 2019.04.11

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) közlése szerint 0,4 százalékkal nőtt az új autók szén-dioxid kibocsátása 2016-hoz képest és elérte az átlagos 118,5 gramm/km értéket. A növekedés leginkább a benzines autók iránt mutatkozó nagyobb keresletnek köszönhető.

„Nem véletlen, hogy 2017 volt az első év, amikor nőtt a forgalomba helyezett autók szén-dioxid kibocsátása 2010 óta, vagyis ezen értékek gyűjtése óta” – jegyezte meg Erik Joannert, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) főtitkára. Mindez annak köszönhető, hogy az új benzines autók szén-dioxid kibocsátása 10-40 százalékkal nagyobb a hasonló kategóriájú dízelüzemű személyautókéval szemben.  Az ACEA főtitkára szerint minden előrejelzés szerint az újonnan forgalomba helyezett személyautók szén-dioxid kibocsátása 2018 második felében is nőni fog. Bár még nem állnak rendelkezésre az ezzel kapcsolatos adatok, a szervezet első embere a dízelautó eladások csökkenése miatt jutott erre a következtetésre.

Az ACEA friss adatai szerint tavaly az újonnan forgalomba helyezett autók mindössze 2 százaléka volt elektromos. Ezzel szemben a benzines autók piaci részesedése 6,5 százalékkal, 56,7 százaléka nőtt az Európai Unióban. A 2021-es szén-dioxid kibocsátási célok – nem beszélve a 2025-ös és a 2030-asról – miatt jóval több alternatív hajtású autóra lenne szükség. „Minden autógyártó tetemes összeget fordít portfóliójában az alternatív hajtású, leginkább akkumulátortechnológiás személyautók fejlesztésére. Annak ellenére, hogy fogyasztók egyelőre nem ezeket nem veszik nagy számban” – hívta fel a figyelmet az ACEA főtitkára.

Mindez leginkább az elektromos autók magas árának, valamint a szegényes töltőinfrastruktúrának köszönhető. Jelenleg közel 150 ezer nyilvános töltőállomás áll az elektromos autók rendelkezésére az Európai Unióban. 2030-ra azonban legalább 2,8 millió elektromos töltőpontot kellene létesíteni az Európai Bizottság konzervatív előrejelzése szerint. Ez 20-szoros növekedést jelent a következő 12 évben belül. Az ACEA ezért sürgeti az uniós döntéshozókat, hogy fordítsanak nagyobb figyelmet az elektromos-töltő infrastruktúra fejlesztésére az Európai Unióban.